Σύμφωνα με τον ορισμό που διατυπώνεται στη Χάρτα της Ευρωπαϊκής Χωροταξίας [1]‘η χωροταξία εκφράζει γεωγραφικά τις οικονομικές, κοινωνικές, πολιτιστικές και οικολογικές πολιτικές της κοινωνίας. Είναι ένα επιστημονικό πεδίο, μια διοικητική τεχνική και μια πολιτική που αναπτύχθηκε με στόχο την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη και τη φυσική οργάνωση του χώρου σύμφωνα με μια ενιαία στρατηγική.
Χαρακτηριστικά ζητήματα με τα οποία συνδέεται η χωροταξία είναι μεταξύ άλλων το πλαίσιο χωροθέτησης των ανθρώπινων δραστηριοτήτων, η εξασφάλιση ισότιμης πρόσβασης στις συλλογικές υπηρεσίες και υποδομές, η ισορροπία του δικτύου των πόλεων και οι σχέσεις πόλης-υπαίθρου, η διαχείριση των φυσικών και πολιτιστικών πόρων και η προστασία του περιβάλλοντος.
Η χωροταξία, επιδιώκει την ικανοποίηση βασικών οικονομικό-κοινωνικών αναγκών και εξισορρόπηση των αντιθέσεων της ανάπτυξης στο χώρο, διαμορφώνει το παρόν και προσανατολίζει το μέλλον, εντάσσεται στους πρωταρχικούς σκοπούς του σύγχρονου κοινωνικού κράτους.
Στο πλαίσιο του μαθήματος θα αναλυθούν οι βασικές έννοιες και αρχές της Χωροταξίας, οι πολιτικές που ακολουθούνται για τις βασικές παραγωγικές δραστηριότητες και θα αναλυθούν μελέτες περίπτωσης.
Το μάθημα διαρθρώνεται από δύο ενότητες:
Α Ενότητα: Διαλέξεις διδάσκουσας και προσκεκλημένων ομιλητών
Β Ενότητα –σχεδιασμός περιοχής στο πλαίσιο της αειφόρου ανάπτυξης.
O σκοπός της άσκησης είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τη σύγχρονη αναπτυξιακή και χωροταξική προβληματική. Οι ομάδες των φοιτητών (κατά μέγιστο τεσσάρων ατόμων) καλούνται να μελετήσουν και να αξιολογήσουν τα προβλήματα τις δυνατότητες και τις προοπτικές ενός δήμου της Περιφέρειας Κρήτης. Στη συνέχεια βασιζόμενοι στις κατευθύνσεις των υφιστάμενων υπερκείμενων σχεδίων θα διατυπώσουν προτάσεις, για την ανάπτυξη της περιοχής που κάθε ομάδα έχει επιλέξει.
Με γνώμονα την ισόρροπη ανάπτυξη και τη συγκράτηση του πληθυσμού, οι ομάδες των φοιτητών θα προτείνουν την αναδιάρθρωση των παραγωγικών ζωνών, τη βελτίωση των υφιστάμενων και τη χωροθέτηση των νέων απαιτούμενων υποδομών και την αναζωογόνηση των μειονεκτικών περιοχών μέσω κινήτρων, στο πλαίσιο των επιταγών της βιώσιμης ανάπτυξης.
Θα πρέπει να συνυπολογιστούν οι παρακάτω ανάγκες, συνθήκες και περιορισμοί:
- Η σχέση μεταξύ εντατικού εκτατικού και μεταξύ ποσότητας-ποιότητας.
- Η σχέση μεταξύ του πρωτογενή-δευτερογενή και τριτογενή τομέα.
- Η πληρότητα στην οργάνωση των παραγωγικών και καταναλωτικών δικτύων
- Η οργάνωση των μεταφορικών δικτύων και των υποδομών σε ένα ενιαίο σύστημα.
- Η οργάνωση του οικιστικού δικτύου.
- Η ανάγκη για συμπαγή αστική ανάπτυξη.
- Η ανάγκη για πλήρη ορθολογική διαχείριση των φυσικών πόρων.
- Η ανάγκη για στροφή του τουριστικού μοντέλου από το μαζικό στο ποιοτικό- Η οργάνωση νέων μορφών τουρισμού
- Η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για την επίτευξη αειφόρου ανάπτυξης
- Οι επιπτώσεις του COVID στους Παραγωγικούς Τομείς.
Η αξιολόγηση των φοιτητών προκύπτει από την εργασία που εκπονούν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και παρουσιάζουν κατά την εξεταστική περίοδο.
[1] η οποία υιοθετήθηκε το 1983 από τη Διάσκεψη των Υπουργών Χωροταξίας του Συμβουλίου της Ευρώπης (CEMAT)