Περιεχόμενα Μαθήματος:
Ανθρώπινος παράγοντας. Ανάλυση, σχεδιασμός και προδιαγραφές εργασίας. Αξιολόγηση απόδοσης. Συστήματα αμοιβής της εργασίας. Συναισθηματική νοημοσύνη. Ηγεσία, επικοινωνία και δυναμική ομάδων εργασίας. Διοίκηση καινοτομίας και αλλαγής. Ηθική, συμπεριληπτικότητα και η διάσταση του φύλου στο χώρο εργασίας. Ανάπτυξη ανθρωπίνου δυναμικού. Ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής. Καλλιέργεια οργανωσιακής κουλτούρας σε θέματα αειφορίας και υπεύθυνης κατανάλωσης & παραγωγής.
Κατά τη διάρκεια του μαθήματος θα γίνονται: Συζήτηση επί πρακτικών περιπτώσεων, παρουσιάσεις φοιτητών σε σύγχρονα θέματα του ΜΠΔ, ομιλίες από επιχειρηματίες, workshop καλλιέργειας soft skills (ηγεσία, επικοινωνιακές δεξιότητες, ομαδικότητα (teamworking), Δικτύωση (newtworking)), προσωπικής ανάπτυξης και σταδιοδρομίας.
Στόχοι: α) να δεσμευτούν οι φοιτητές με τις σπουδές τους, β) να αντιληφθούν τις προκλήσεις που πρόκειται να αντιμετωπίσουν ως μελλοντικοί μηχανικοί, γ) ως απόφοιτοι να διερευνούν τις ανάγκες της περιοχής τους και να λειτουργούν οι ίδιοι ως αναπτυξιακοί παράγοντες της περιφέρειας και της χώρας τους και γ) να ασκούν τη δουλειά τους με ευρηματικότητα, ευελιξία, υπευθυνότητα και σεβασμό στους συναδέλφους τους, στον πελάτη τους και στη κοινωνία γενικότερα.
Μέθοδοι αξιολόγησης
Ο φοιτητής μπορεί να επιλέξει μεταξύ των δύο ακόλουθων τρόπων βαθμολόγησης:
1ος ΤΡΟΠΟΣ: Με παρακολούθηση της διδασκαλίας (η οποία επιβραβεύεται με bonus)
Ανάλογα με το παρουσίες επί των πραγματοποιηθέντων διαλέξεων θα υπάρχει αντίστοιχο bonus (μέγιστο 1 βαθμός).
- 1 βαθμός για ποσοστό 80%-100%
- 0,75 βαθμός για ποσοστό 60%-79%
- 0,5 βαθμός για ποσοστό 40%-59%
- 0,25 βαθμός για ποσοστό 20%- 39%
- 0 βαθμός για ποσοστό <19%
Το μάθημα γίνεται με τη λογική του σεμιναρίου ώστε να αποκτήσετε δεξιότητες χρήσιμες τόσο για την προσωπική όσο και την επαγγελματική σας ζωή. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος θα ακολουθηθούν πρακτικές βιωματικής μάθησης (workshop, role playing, παρουσιάσεις, ομιλίες επιχειρηματιών), καθώς επίσης εργασίες και ασκήσεις εμπέδωσης της ύλης.
Επιπλέον, θα έχετε τη δυνατότητα να αξιολογήσετε διάφορες δεξιότητές σας με εργαλεία που έχει αναρτήσει η διδάσκουσα στην πλατφόρμα moodle (π.χ. μαθησιακός τύπος, υποβολή προσωπικού βιογραφικού σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πρότυπο κ.ά). Θα δοθούν αργότερα σχετικές οδηγίες μέσω ανακοίνωσης του eclass.
Έρευνα που διεξάχθηκε πέρυσι κατά την αξιολόγηση του μαθήματος "Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού" και του μαθήματος "Συστήματα και Διεργασίες Διοίκησης" ανέδειξε το γεγονός ότι το 45% των φοιτητών είναι εργαζόμενοι. Γι' αυτό το λόγο όσοι εργάζονται θα έχουν τη δυνατότητα μιας πιο ευέλικτης συμμετοχής στο μάθημα, όπου θα έχετε τη δυνατότητα να αποκτήσετε όλοι ανεξαιρέτως παρόμοιο επίπεδο γνώσεων.
Η συνολική βαθμολογία διαμορφώνεται ως εξής:
Ι) Συμμετοχή στα διάφορα task, workshop και ερωτήσεις εξάσκησης για την κατανόηση της ύλης (30% του βαθμού).
ΙΙ) Παράδοση ομαδικής εργασίας (μέχρι 2 άτομα) μέσω e-class στις Εργασίες με βαρύτητα 50%. Η επιλογή του θέματος γίνεται μέσω του eclass (ΟΜΑΔΕΣ ΧΡΗΣΤΩΝ), όπου θα επιλέξετε το θέμα (από τα προτεινόμενα ή εισάγετε ένα θέμα της επιλογής σας) και θα εισάγετε τα στοιχεία των μελών της ομάδας σας. Στα περισσότερα θέματα στην περιγραφή δίνεται και σχετική βιβλιογραφία.
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης θα σας προταθούν αλλαγές και προτάσεις βελτίωσης τόσο από τη διδάσκουσα, όσο και από τους συμφοιτητές σας. Εάν καταφέρετε να βελτιώσετε μέχρι την ημερομηνία της εξεταστικής την εργασία σας, τότε θα βελτιωθεί ο βαθμός σας. Στόχος αποτελεί να βελτιώσετε τη συνεργασία σας με άλλους μηχανικούς, να δοκιμαστείτε στον καταμερισμό των επιμέρους εργασιών και να αντιληφθείτε την υπευθυνότητα που έχετε ως μηχανικοί να παραδίνεται σωστές μελέτες και έρευνες μέσω της διαδικασίας της συνεργατικής μάθησης. Η υποβολή της εργασίας θα γίνει μέσω του e-class (ΕΡΓΑΣΙΕΣ), όπου επισυνάπτονται οδηγίες συγγραφής της εργασίας και άλλες σχετικές οδηγίες.
ΙΙΙ. Παρουσίαση της εργασίας (διάρκειας 20'), με χρήση powerpoint, η οποία θα μετρήσει προσθετικά (+1 βαθμός=10%). Ουσιαστικά δεν κρίνονται οι παρουσιάσεις σας, αλλά εξασκείστε μία επικοινωνιακή σας δεξιότητα αυτή του προφορικού λόγου. Στόχος αποτελεί να βελτιώσετε την υποστήριξη των απόψεών σας με παράλληλη μείωση του φόβου που πιθανόν ορισμένοι αντιμετωπίζεται κατά τη διάρκεια των παρουσιάσεων. Το πρόγραμμα των παρουσιάσεων θα γίνει με τη δική σας συνεργασία μέσω του eclass (ΣΥΣΤΗΜΑ WIKI). Θα υπάρχουν οι προτεινόμενες ημερομηνίες και ώρες και θα επιλέξετε την ημέρα και ώρα που επιθυμείτε και σας βολεύει να παρουσιάσετε.
ΙV) Συμμετοχή στην διαδικασία αξιολόγησης του μαθήματος μέσω της πλατφόρμας Moodle (στο τέλος του μαθήματος) με βαρύτητα 10%. Το μάθημα ουσιαστικά είναι πιλοτικό και είναι σημαντική η αξιολόγησή του από εσάς, προκειμένου να βελτιωθεί για τα επόμενα έτη. Θα γίνει προσπάθεια να γίνει με τα πρότυπα της φοιτητοκεντρικής και βιωματικής μάθησης, αποτελώντας μια ευχάριστη εμπειρία για εσάς.
Η παραπάνω διαδικασία ουσιαστικά αποτελεί απαλλακτική από την εξεταστική διαδικασία.
Παράκληση όποιος φοιτητής διαθέτει πιστοποιητικό για μαθησιακές δυσκολίες ή άλλα θέματα υγείας να ενημερώσει τους διδάσκοντες.
2ος ΤΡΟΠΟΣ: Χωρίς παρακολούθηση
Τελική εξέταση (100% της βαθμολογίας).
Η τελική εξέταση του μαθήματος γίνεται με ανοικτές σημειώσεις, όπου επιτρέπεται μόνο η χρήση του βιβλίου:
Μαρία Βαξεβανίδου, Παναγιώτης Ρεκλείτης, Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων. Θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις, Εκδόσεις ΠΡΟΠΟΜΠΟΣ, 2019 (ISBN: 978-618-5036-51-5), το οποίο διατίθεται μέσω του συστήματος ΕΥΔΟΞΟΣ (https://www.propobos.gr/product/dioikisi_anthropinwn_porwn/).
Δυστυχώς υπάρχουν λίγα αντίτυπα προς δανεισμό από τη Βιβλιοθήκη του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Σας ευχαριστώ για την συνεισφορά σας στο μάθημα και ευελπιστώ να ανταποκριθώ στις προσδοκίες σας.
Η διδάσκουσα
Δρ. Μαρία Μπακατσάκη