Χρηματοοικονομικά μαθηματικά. Χρονική αξία του χρήματος. Κεφαλαιοποίηση. Ράντες. Απόφαση της επένδυσης υπό βέβαιο μέλλον. Πανόραμα των κριτηρίων αξιολόγησης επενδύσεων. Απόφαση της επένδυσης υπό αβέβαιο μέλλον. Αβεβαιότητα και κίνδυνος. Κριτήρια εκτίμησης των επενδυτικών έργων υπό απροσδιόριστο μέλλον. Κριτήρια εκτίμησης των επενδυτικών έργων υπό πιθανολογικό μέλλον. Κίνδυνος και απόδοση ενός χαρτοφυλακίου μετοχών. Μοντέλα εκτίμησης χαρτοφυλακίων: μοντέλο κεφαλαιαγοράς, μοντέλο αποτίμησης κεφαλαιουχικών περιουσιακών στοιχείων. Εργαστηριακές ασκήσεις.
Εργαστήρια: Το εργαστήριο εξυπηρετεί εκπαιδευτικές ανάγκες και δραστηριότητες σχετικές με το μάθημα. Οι εργαστηριακές ασκήσεις αφορούν τα Χρηματοοικονομικά μαθηματικά, την Απόφαση της επένδυσης υπό αβέβαιο μέλλον, Κριτήρια εκτίμησης των επενδυτικών έργων υπό πιθανολογικό μέλλον και Μοντέλα εκτίμησης χαρτοφυλακίων.
Το μάθημα περιλαμβάνει γραπτές εξετάσεις και υποχρεωτική παρακολούθηση εργαστηριακών μαθημάτων.
Το μάθημα είναι εργαστηριακό και έγκειται στην εκμάθηση σχεδιασμού με Η/Υ με βασικό εργαλείο τη χρήση του σχεδιαστικού πακέτου AutoCAD της Autodesk το οποίο είναι ένα από τα πλέον διαδεδομένα πακέτα ηλεκτρονικής σχεδίασης γενικής χρήσης.
Η πορεία εκμάθησης περιλαμβάνει τη κατανόηση, εξοικείωση και συνδυαστική χρήση :
1) των εντολών του προγράμματος στο 2D χώρο καθώς και σχεδιασμό σχετικών ασκήσεων.
2) των εντολών στο 3D χώρο καθώς και σχεδιασμό σχετικών ασκήσεων.
3) την εισαγωγή στο Modeling και Rendering.
4) την σωστή απόδοση της εργασίας.
Στις σημειώσεις που δίδονται, γίνεται προσπάθεια να καλυφθούν οι ανάγκες του μαθήματος. Σε καμία περίπτωση δεν είναι ένα πλήρες εγχειρίδιο για την ηλεκτρονική σχεδίαση, παρ’ όλα αυτά πιστεύεται ότι θα μπορέσουν να βοηθήσουν το φοιτητή, κεντρίζοντας του κυρίως το ενδιαφέρον, ώστε να ασχοληθεί περισσότερο με το αντικείμενο, βασικά μέσω της ενασχόλησης του απευθείας με τον υπολογιστή, που είναι και ο καλύτερος τρόπος εκμάθησης του προγράμματος, αλλά και με τη βοήθεια άλλων πληρέστερων συγγραμμάτων.
Η χρήση Η/Υ σε μια σχεδιο-μελέτη δεν αντικαθιστά τη γνώση των αρχών σχεδιασμού και τη δημιουργικότητα του μηχανικού για άρτια απόδοση της. Η ταχύτητα όμως και η ευκολία με την οποία δημιουργεί, τροποποιεί, αποθηκεύει, σχεδιάζει και αποδίδει, δίνει στο χρήστη ένα νέο φάσμα μεγάλων επαγγελματικών δυνατοτήτων.
Τεχνική Γεωλογία - Εδαφομηχανική
(ΜΟΠ 307)
Εμμανουήλ Στειακάκης
Τεχνική Γεωλογία - Εδαφομηχανική
ΜΟΠ 307 - Εμμανουήλ Στειακάκης
Υλη μαθήματος "Τεχνική Γεωλογία - Εδαφομηχανική"
Διάκριση και ιδιότητες των γεωϋλικών. Ταξινόμηση των εδαφών. Διαπερατότητα και υδατική ροή μέσω του εδάφους. Μηχανική συμπεριφορά των εδαφών. Κατακόρυφη (γεωστατική) τάση. Ολική και ενεργή τάση. Συντελεστής ωθήσεων σε ηρεμία. Εκτίμηση των τάσεων με το βάθος. Αντοχή εδαφών. Κριτήριο αστοχίας Mohr-Coulomb. Δοκιμές προσδιορισμού διατμητικής αντοχής εδαφών. Εδαφικές Παραμορφώσεις - Καθιζήσεις. Στερεοποίηση - Συμπύκνωση Εδαφών.
Λεπτομέρειες σχετικά με το μάθημα δες στις "Πληροφορίες" στην αριστερή στήλη
Τεχνική Φυσικών Διεργασιών
(ΜΟΠ 314)
Νίκος Πασαδάκης
Τεχνική Φυσικών Διεργασιών
ΜΟΠ 314 - Νίκος Πασαδάκης
Ο σκοπός του μαθήματος είναι ο φοιτητής να εμβαθύνει τις γνώσεις του όσον αφορά τις φυσικές διεργασίες, μετατροπές που χρησιμοποιούνται σε βιομηχανική κλίμακα και δεν περιλαμβάνουν χημική αντίδραση, για την αντιμετώπιση σημαντικών θεμάτων μηχανικού. Στόχος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τις βασικές φυσικές διεργασίες που χρησιμοποιούνται κατά την παραγωγή και εκμετάλλευση ορυκτών πόρων και κατ’ επέκτασιν τις μεθόδους διαχωρισμού διαφόρων μιγμάτων (αέριο-αέριο, αέριο-υγρό, αέριο-στερεό, υγρό-υγρό, υγρό-στερεό, στερεό-στερεό). Να διδαχθεί μεθόδους σχεδιασμού βασικών μονάδων διεργασιών διαχωρισμού, μεταφορά θερμότητας και μάζας και τρόπους υπολογισμών των ισοζυγίων μάζας και ενέργειας (έμφαση δίνεται στην κλασματική απόσταξη, απορρόφηση, προσρόφηση, εκχύλιση, ξήρανση, καθώς και την αριθμητική επίλυση των ισοζυγίων μάζας και ενέργειας). H συνεισφορά́ του παρόντος μαθήματος έγκειται στην δυνατότητα που προσφέρει στον μηχανικό να αναλύει τα βασικά στοιχεία της λειτουργίας των συσκευών, να εκτιμά βαθμούς απόδοσης και να ορίζει κατάλληλα (και να περιορίζει στον ελάχιστο δυνατό αριθμό) τις μεταβλητές και τις συσχετίσεις τους. Πάντα με γνώμονα τις απαιτήσεις του επαγγέλματος του Μηχανικού Ορυκτών Πόρων πρώτα θα οριστούν οι βασικοί νόμοι που διέπουν τις φυσικές διεργασίες, και στη συνέχεια θα αναπτυχθούν τα ισοζύγια μάζας και ενέργειας ως προς τον όγκο ελέγχου (αρχικά όγκος ελέγχου θεωρείται ολόκληρη η η συσκευή) και στη συνέχεια θα αναλυθούν οι μεταβολές που συμβαίνουν στο εσωτερικό της συσκευής. Έτσι θα καθοριστούν και θα περιγραφούν α) η θερμοδυναμική ισορροπία πολυφασικών μιγμάτων (ορισμός εντατικών μεταβλητών κάθε φάσης – συγκέντρωση, θερμοκρασία κλπ.) και β) η ωθούσα δύναμη που προκαλεί την κάθε μεταβολή και ο ρυθμός μεταφοράς που επιτυγχάνει (διαφορά θερμοκρασίας –ρυθμός μεταφοράς θερμότητας, διαφορά συγκέντρωσης – ρυθμός μεταφοράς μάζας). Η λεπτομερής ανάλυση ή ο σχεδιασμός της συσκευής ή διεργασίας επιτυγχάνεται με ολοκλήρωση των διαφορικών ισοζυγίων που καταστρώνονται για να περιγραφούν οι μεταβολές σε ένα τμήμα της συσκευής.
Μέσω των σετ προβλημάτων ο φοιτητής θα εξασκηθεί στην κατάστρωση και επίλυση των ισοζυγίων μάζας και ενέργειας, στη μελέτη της φύσης του φαινομένου και περιγραφή αυτού επιστημονικά, καθώς και στο σχεδιασμό και τη βελτιστοποίηση των παραμέτρων λειτουργίας της διεργασίας. Εκεί θα χρειαστεί να συνθέσει και να εφαρμόσει συνδυαστικά τις γνώσεις του και από προηγούμενα εξάμηνα (φυσικοχημεία, μετάδοση θερμότητας, ρευστομηχανική, θερμοδυναμική). Η διδασκαλία θα στηρίζεται κυρίως στην παρουσίαση των θεμάτων αλλά και στην ενεργό συμμετοχή του φοιτητή.