Η μαθηματική περιγραφή της κατανομής των διαφόρων χημικών ενώσεων στην Ατμόσφαιρα μετά την εκπομπή τους είναι μια από τις εφαρμογές των ατμοσφαιρικών μοντέλων. Το πρόβλημα που πρέπει να λύσουμε είναι να υπολογίσουμε τη συγκέντρωση ρύπων σε σημεία που μας ενδιαφέρει όταν γνωρίζουμε την εκπομπή των ρύπων. Φυσικά για να λύσουμε το παραπάνω πρόβλημα πρέπει να έχουμε μια εμπεριστατωμένη περιγραφή της πηγής των ρύπων και να γνωρίζουμε τη γεωγραφική απόσταση μεταξύ πηγής και σημείου που εξετάζουμε την συγκέντρωση καθώς και την τοπογραφία της περιοχής. Επίσης πρέπει να γνωρίζουμε τον τρόπο μεταφοράς των ρύπων στο περιβάλλον. Επομένως ο σωστός προσδιορισμός των παραγόντων της πηγής, της μεταφοράς και των σημείων που εξετάζουμε τη συγκέντρωση των ρύπων καθορίζει και το πόσο ρεαλιστική είναι η λύση του προβλήματος που εξετάζουμε. Στη βιβλιογραφία έχουν χρησιμοποιηθεί ντετερμινιστικά, στατιστικά και στοχαστικά μοντέλα για την επίλυση του προβλήματος της διασποράς των ρύπων στην Ατμόσφαιρα. Αριθμητικές και αναλυτικές λύσεις έχουν εφαρμοστεί για τα ντετερμινιστικά μοντέλα. Αριθμητικές λύσεις έχουν μεγαλύτερη εφαρμογή αλλά και χρειάζονται πλήθος δεδομένων και χρειάζονται μεγάλο υπολογιστικό χρόνο. Τα στοχαστικά Γκαουσιανά μοντέλα είναι τα πλέον εύχρηστα που χρησιμοποιούνται ευρέως για το διαχειριστικό έλεγχο των ρύπων.
Ποιότητα Αέρα Εσωτερικών Χώρων
(MHPER212)
ΜΙΧΑΛΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
Ποιότητα Αέρα Εσωτερικών Χώρων
MHPER212 - ΜΙΧΑΛΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
Το εσωτερικό περιβάλλον αποτελεί το χώρο που περνάει ο μέσος Ευρωπαίος περίπου 87% του χρόνου του. Το παρόν βιβλίο εξετάζει το πόσο ασφαλές είναι το περιβάλλον του σπιτιού ή της εργασίας σε σχέση με την ποιότητα του αέρα μέσα σε αυτό. Πηγές αερίων ρύπων μέσα στο σπίτι εκπέμπουν αέρια και σωματίδια στον αέρα και αποτελούν πρωταρχικές πηγές προβλημάτων στο εσωτερικό των σπιτιών. Ανεπαρκής εξαερισμός στην περίπτωση σημαντικών πηγών ρύπων στο εσωτερικό ενός σπιτιού επιτείνει τα προβλήματα της ποιότητας του αέρα μια και δεν επιτρέπει την είσοδο επαρκούς ποσότητας αέρα από τον εξωτερικό χώρο που θα οδηγούσε σε μείωση της ποσότητας ρύπων μέσω της διάχυσης τους και μεταφοράς τους έξω από τον εσωτερικό χώρο. Επίσης σημαντική πηγή ρύπανσης για τους εσωτερικούς χώρους είναι το εξωτερικό περιβάλλον που μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να είναι ρυπασμένο και ρυπασμένος αέρας να έρθει στον εσωτερικό χώρο δημιουργώντας προβλήματα ποιότητας του αέρα.
Το μάθημα διαπραγματεύεται εισαγωγικά τις έννοιες της ανθρώπινης έκθεσης και δόσης από αέριους ρύπους. Στη συνέχεια εξετάζονται οι αέριοι ρύποι που προέρχονται από πηγές εσωτερικών χώρων καθώς και οι διεργασίες μεταφοράς ρύπων από τον εξωτερικό χώρο στο εσωτερικό περιβάλλον. Επίσης επικεντρώνεται σε συγκεκριμένες αέριες χημικές ενώσεις που συναντούνται στους εσωτερικούς χώρους όπως ο καπνός του τσιγάρου, το όζον, το ραδόνιο, το μονοξείδιο του άνθρακα, ο αμίαντος, τα βαρέα μέταλλα, η φορμαλδεύδη, τα φυτοφάρμακα και οι πολυκυκλικοί αρωματικοί υδρογονάνθρακες. Μελετάται η δυναμική των αιωρούμενων σωματιδίων δίνοντας έμφαση σε φυσικοχημικές διεργασίες που μεταβάλουν το μέγεθος και τη χημική τους σύσταση καθώς και τα βιοαεροζόλ. Επίσης εξετάζονται βασικοί τρόποι διαχείρισης του εσωτερικού περιβάλλοντος ενός κτιρίου καθώς και χαρακτηριστικά της κατασκευής των κτιρίων που σχετίζονται με την αέρια ρύπανση μέσα σε αυτά όπως ο εξαερισμός, τα κατασκευαστικά υλικά και οι μέθοδοι αερισμού. Δίνονται ακόμη μοντέλα ποιότητας εσωτερικών χώρων, μαζί με εφαρμογές αυτών, τεχνικές μετρήσεων αιωρούμενων σωματιδίων σε εσωτερικούς χώρους και οι επιδράσεις των αερίων ρύπων στην ανθρώπινη υγεία μέσω της έκθεσης από αναπνοή και δερματική επαφή. Επίσης αναπτύσονται ειδικότερα θέματα ποιότητας εσωτερικών χώρων σε παιδικούς σταθμούς, χώρους αναψυχής και σε νοσοκομεία καθώς και η επίδραση του θορύβου στον άνθρωπο.